<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d1702859635519913333\x26blogName\x3da+lil+sumthin+from+sumone~\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://beinazie.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://beinazie.blogspot.com/\x26vt\x3d2073914089751486426', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

July 19, 2009

♥ kawan?~

salam~

kawan?.. apa itu kawan?.. apa beza kawan dengan sahabat?.. atau dengan rakan?.. ejaan semata-mata kah?.. hurm.. smpai sekarang.. susah untuk ditafsirkan apa sebenar nya erti kawan yang sebenarnya.. kalau kta tnya org2 sekeliling.. mcm2 jawapan yg kita akan dapat.. klau menurut DBP plak klik kat sini... ntah nape.. ari nie az terasa cam nak listkan jenis2 kawan yg az dpt lihat sepanjang hidup az nie..

1.ada jenis kawan yg sentiasa ada kat sisi kita.. samada kita susah mahupun senang.. selalu nya dengan kawan yg macam ni.. kita akan lebih terbuka utk bercerita dengan diorg ttg apa2 aja.. kadang2 diorg nie dah ibarat diary kita sendiri.. kawan yg mcm nie sgt susah nak cari zaman sekarg nie.. bg az laa.. bla kta dah jumpa kawan jenis camni, kta akan percayakan diorg sgt2.. n biasa nya.. kawan mcm nie la yg kta plg jaga n paling takut kehilangan nya.. oleh itu.. utk sape2 yg rasa diorg tu adalah kawan jenis nie.. jglah lah sesekali duga keprcayaan diorg terhadap korg.. sbb diorg nie akan terasa pedih dan sakit yg amat bla korg duga keprcayaan diorg..

2.ada jenis kawan yg berkawan dengan kita sbb apa yg kita ada.. mungkin nama, duit, ilmu, kedudukan, kereta, ticket free tgk MU lawan Msia atau pape jela... selalunya.. kawan2 jenis mcm nie x kekal lama.. time kta senang, diorg akan lekat dengan kita 24j.. tp klau kita susah.. nama kita pun diorg susah nak ingt.. tp org2 jenis nie selalu nya agak licik.. susah utk kta kesan ciri2 diorg nie.. melainkan benda dah pun terlambat.. time tu baru kta tau sapa kawan, sapa lawan...

3.ada jenis kawan yg kawan dengan kita bersebab.. sebab apa?.. haa.. itu yg kta x tau.. ada yg kawan dgn kta smata2 dia berkenan ngan member kta jd bla nak try dapat kan member kta tu.. kta yg jd kambing itam walaupun kulit kta nie kuning langsat.. slalu nya.. kawan yg mcm nie.. mula2 kawan, diorg akan sgtttttt baik dgn kta.. yelaaa.. msti la nak kta sebut yg baik2 je kat member kta tu psl dia kan?.. tp pas dah dpt member kta tu.. nak bertegur ngan kta pown susah.. konon2 nak jaga ati member kta aka awek baru dia.. lbey truk lg.. ada yg sanggup bwat kta ngan member kta gaduh hanya sbb dia.. ish3.. *geleng2 kpala..

4.ada jenis kawan nie yg mmg sgt2 sayangkan kta.. sbb bg diorg, ktalah tempat utk diorg mengadu, tmpt utk diorg cari ketenangan tmpt, utk diorg dapatkan nasihat.. slalu nya bila diorg ada masalah, kta lah org pertama yg akan diorg cari.. mmg sronok klaw ada kawan yg mcm nie.. sbb kta akan rs cam kta nie dperlukan.. tp amat menyakitkan bla slalunya kawan2 jenis mcm nie diorg akn cr kta HANYA bla diorg ada masalah.. mksd nya.. klau masa2 lain tu, nak dgr kabar pun susah.. atau bila kta susah diorg xpnah pula nak tlg.. sgt2 sakit.. oucchhh...

5.ada jenis kawan yg suka makan kawan.. mksd nya?.. maksud nya.. bla dpn kta, diorg sgtttt laaahhh baik dgn kta.. pijak semut x mati, panjat gunung x penat.. tp belakang kta??... amboi3.. mcm2 diorg ckp psl kta.. slalu nya mengata laa kan?.. dr yg kecil smpai yg besar.. dr yg tjadi smpai yg x pernah tjadi.. smuaa diorg jaja kat org lain.. pelik btol.. apa yg best nya jaj cita org lain pun x taw la az.. klaw jaja dpt income xpe la gak.. nie habuk pun xde.. ada plak yg lbih advance lg cara diorg yg jenis nie.. diorg x main laa jaja2 nama org.. diorg lbih suka kenakan balik kta.. bwat apa?.. rampas bf/gf.. curik idea.. curik duit.. curik peluang kta tuk naik.. sesungguh nya.. org jenis nie sgt2 lah kejam.. sigh..

6.ada jenis kawan yg macam cikgu kpd kta.. atau mcm mak ayah kta.. sbb diorg laa yg ajar kta mcm2.. kalau dulu kita nie jenis manusia dlm gua.. tp sbb diorg kita dah bley lihat dan kenal dunia luar.. diorg laa yg ajar kta mcm mana nak truskan kehidupan dlm dunia nie.. tp masalah nya dgn kawan yg jenis nie ialah.. kta sndri kne pandai sblm diorg.. mksd nya?.. mksd nya.. kta kne pndai pilih.. sbb x smua kawan yg jenis cikgu nie adalh cikgu yg ngajar benda2 baik.. ada juga "cikgu" ajaran sesat..

7.ada jenis kawan yg sgt sekepala dgn kta.. kalau duduk dgn diorg.. x bergelak sakan memang x sah!.. diorg mampu buat kta hepi sepanjang masa.. klau nak kluar berjalan2, dengan kawan2 jenis camnie mmg sgt enjoy.. sbb bla dgn diorg, kta xkan rs malu utk jd diri kta.. sbb kawan2 jenis mcm nie, diorg trima kta sbb perangai kta.. kebanyakkan memori manis kta selalunya ada kaitan ngan diorg nie.. ada sesetgh kawan jenis nie yg mampu jd kawan jenis no.1 td.. tp ada juga yg x boleh.. sbb dgn diorg nie.. kta mungkin boleh mengharapkan diorg utk menghilangkan masalah kta.. tp x semestinya kta boleh mengahrapkan diorg urk menyelesaikan masalah kta.. tp pape pun.. kta ttp syg kawan2 jenis camni..

cuba korg pusing kiri kanan.. cuba korg tgk kawan2 korg kat sekeliling korg.. kawan jenis apakah diorg tu?.. btulkah yg korg panggil kawan tu adalah kawan korg?.. atau ada di antara diorg tu sebenarnya lawan korg dlm diam?.. klau btul diorg smua tu kawan2 korg.. korg patut rasa besyukur yg amat.. sbb ditakdirkan tuhan tuk korg ditemani dan dikelilingi kawan2 yg sgt memahami.. walaupun kadang2 ada diantara diorg tu pernah cuba mencabar tahap kesabaran korg.. pernah buat korg terasa.. pernah bwat korg menitiskan air mata.. tp korg kne ingt juga.. xde sorg manusia pun yg sempurna.. malah.. slalunya.. ketidak sempurnaan kita tulah yg slalu nya membuatkan perhubungan persahabatan kita tu sempurna.. dan kita kna juga ingt.. ada juga masa dan ketika nya kita mungkin pernah buat diorg trasa ngan kita.. samada kta sedar mahupun tidak..

ps-"zaman sekarang nie, kalau dah dpt sorg pun kawan baik, dah kira bagus.. alhamdulillah.. pasal kawan yg nak menjahanamkan tu.. rmai.. bersyukurlah.."
- los and faun

Labels: , ,

1 Comments:

  • hiiiii~~~
    i y mane?
    ^_^

    neway,
    sorry if i have been not such a gud bestie to u.
    but u have been my best fren..
    before,now,forever..till Jannah still together!
    insyaAllah...

    take care :)

    By Anonymous TeDucK, at July 20, 2009 at 11:44 AM  

Post a Comment

<< Home

♥ When you think of happiness, I hope you think of me.
11:28 PM

♥ DIS GURL



    klaw dgn stranger.. sy pemalu orgnya.. klaw dgn member.. sy mmg tak tahu malu lgsung.. ^^

♥ TALK 2 HER

♥ HER TWEETS

♥ HER PAST